Co sygnalizują diody LED na karcie Datamanager 2.0?

Co sygnalizują diody LED na karcie Datamanager 2.0?

Często przy diagnostyce połączenia karty Datamanagera z Internetem pojawia się pytanie, co oznaczają poszczególne diody LED. Poniżej krótkie kompendium wiedzy.

Opis poszczególnych diod LED można znaleźć w „Instrukcji obsługi Datamanager 2.0”, którego najnowszą wersję można znaleźć na strownie Fronius Polska: http://www.fronius.pl. Niemniej, poniższy opis umożliwi Państwu szybką diagnozę stanu połączenia pomiędzy falownikiem / falownikami a platformą Solar.Web za pośrednictwem karty Datamanager 2.0.
Diody te znajdują się na karcie w miejscu wskazanym na zdjęciu:

Opis:
(1) przełącznik adresów IP (A/B)
(2) dioda „WLAN” (WiFi)
(3)  dioda „Połączenie z platformą «Solar.web»”
(4)  dioda „Zasilanie”
(5)  dioda „DATCOM”
(6) przyłącze „LAN” (Ethernet)
(7) porty WE/WY
(8) cokół anteny WiFi
(9) przełącznik rezystora terminującego portu Modbus RTU (120Ω)
(10) przełącznik MASTER/SLAVE urządzenia Datamanager w sieci „Fronius Solar Net”

Poszczególne diody odpowiadają za konkretne fragmenty połączenia pomiędzy falownikiem a platformą Solar.Web:

Diagnostykę proponujemy rozpocząć w następującej kolejności:

(4) Dioda „Zasilanie”

nie świeci: w przypadku wadliwego lub nieprawidłowego zasilania przez sieć „Fronius Solar Net” (DATCOM)
lub
gdy urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave” – prosimy sprawdzić położenie (10) przełącznika „Master/Slave”
świeci czerwonym światłem: proces aktualizacji oprogramowania się nie powiódł;
miga czerwonym światłem: karta Datamanager w trakcie procesu aktualizacji;
WAŻNE! Nie należy przerywać zasilania w trakcie procesu aktualizacji!
świeci zielonym światłem: w przypadku wystarczającego zasilania przez sieć „Fronius Solar Net”;
urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” jest gotowe do pracy;

Jeśli dioda (4) Dioda „Zasilanie” świeci na zielono, sprawdzamy następną diodę.

(5) Dioda „DATCOM”

nie świeci, jeżeli urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave”.
świeci czerwonym światłem: w przypadku przerwania połączenia w obrębie sieci „Fronius Solar Net” (DATCOM); Przyczyn może być kilka:

  1. brak terminatora/ów   w gniazdach DATCOM na pierwszym lub ostatnim falowniku;
  2. identyczne numery dwóch falowników w „Ustawienia” -> „DATCOM” –> „Numer falownika”;
  3. uszkodzony/wypięty kabel pomiędzy falownikami;
  4. wybrany zły protokół w „Ustawienia” -> „DATCOM” –> „Typy protokołów”; musi być „Solar Net„;
świeci zielonym światłem: w przypadku prawidłowego połączenia w obrębie sieci „Fronius Solar Net”;

Jeśli diody (4) Dioda „Zasilanie” oraz (5) Dioda „DATCOM” świecą na zielono, mamy poprawnie skonfigurowane połączenie pomiędzy Datamanager’em a falownikiem/falownikami. Oznacza to, że Datamanager może odczytywać i zapisywać dane pochodzące z falowników oraz z karty Sensor Card (jeśli jest w systemie).
Sprawdzamy zatem połączenie do routera.

(2) Dioda „WLAN” (WiFi)

nie świeci, jeżeli urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie „Slave”;
świeci czerwonym światłem: przy braku połączenia WLAN; Przyczyną może być wyłączony router WiFi, lub brak łączności WiFi pomiędzy routerem a Datamanagerem np. zbyt duża odległość;
miga czerwonym światłem: błąd połączenia WLAN;
miga zielonym światłem: urządzenie „Fronius Datamanager 2.0” znajduje się w trybie serwisowym:
przełącznik (1) adresów IP w urządzeniu „Fronius Datamanager 2.0” w wersji na karcie rozszerzeń jest ustawiony w pozycji A lub tryb serwisowy został uaktywniony z poziomu wyświetlacza falownika („Ustawienia” –> „Punk dostęp. WiFi”), czyli punkt dostępowy WLAN jest otwarty;
miga na zmianę zielonym i czerwonym światłem: przekroczenie czasu otwarcia punktu dostępowego WLAN po otwarciu (1 godzina);
świeci zielonym światłem: przy obecności połączenia WLAN;

Czwarta dioda (3) potwierdza nam możliwość przesyłania danych do serwera Solar.Web poprzez Internet. Do ustalenia przyczyny tego typu problemów dostępne jest z poziomu Datamanager’a narzędzie „Diagnostyka sieci”, pozwalające między innymi na wykonanie komendy ping z poziomu Datamanagera (*nie* komputera). Częstym powodem braku połączenia może być źle skonfigurowany router lub adres serwera DNS.

(3) Dioda „Połączenie z platformą «Solar.web»”

nie świeci: jeżeli nie jest wymagane połączenie z platformą „Fronius Solar.web”; w menu „FRONIUS SOLAR.WEB” w Datamanagerze przekazywanie danych zostało wyłączone;
świeci czerwonym światłem: w przypadku wymaganego, ale nieistniejącego połączenia z platformą „Fronius Solar.web”; problem z konfiguracją routera!
świeci zielonym światłem: przy obecności połączenia z platformą „Fronius Solar.web”;

 

Więcej o konfiguracji Datamanager’a z Internetem można dowiedzieć się z Webinarium Podłączenie Datamanagera do Internetu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: